تکنولوژی آموزشی

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۹
مهر

مهدی محمدی، وطن امروز- توافق هسته ای از روز یکشنبه وارد فاز اجرا شده است ولو اینکه در سوی مقابل، یعنی ازجانب اروپا و امریکا- چیزی که واقعا بتوان نام آن را اجرا گذاشت نمی توان دید. مطابق آنچه در ضمیمه 5 برجام آمده، ایران، از روز رسمی شدن توافق، انجام 12 تعهد خاص فهرست شده در آن ضمیمه را آغاز می کند اما در مقابل طرف های غربی صرفا بیانیه هایی صادر می کنند که نشان دهنده تصمیم آنها برای تعلیق تحریم ها در زمانی است که ایران انجام تعهدات خود را به نحو راستی آزمایی شده برای آژانس کامل کرده باشد.

  • دکتر حسن قراباغی
۲۶
مهر

علم در تعریف خود به دو معنا به کار می رود :

1.    علمی که از طریق تجربه و حس است که علوم تجربی خوانده می شود و معادل کلمه scienceدر زبان انگلیسی است.

2.    علمی که به موارد غیر تجربی نامیده میشود و معادل کلمهknowladge  است.در این معنا کلیه علومی که به طریق تجربی قابل کشف نیستندمصداق پیدا می کنند.

علم تجربی:

در دوره رنسانس یا نوزایی در تاریخ غرب تفکراتی پیدا می شود که به متفکرینی چون گالیله ، نیوتن، دکارت، هیوم،کانت و.... میرسد که بر وجهه تجربه کردن دنیا بر میگردد.این تفکر که در تقابل با سنت گذشته خود است باعث شکل گیری تمدنی نوین در غرب شد. علم تجربی علمی است که قابل مشاهده و اندازه گیری و سنجش باشد . این متد که پوزیتیویسم  نیز خوانده می شود تا بدانجا پیش رفت که منکر هر گونه شناخت و تعلم غیر از تجربه شدند. فلسفه تقلیل پیدا کرد به فلسفه تجربی گرا ، عقلانیت حاضر در این تفکر منتهی شد به عقلانیت ابزاری و تجربه نگر ، محوریت قرار گرفتن  انسان در هستی (اومانیسم) ، متکی شدن بی حد و حصر به عقل بشری (rationalism)و

  • دکتر حسن قراباغی
۲۱
مهر

نگرانند، نگران روزهایی که از عدم اجرای برجام می گذرد. می گویند هر روزی که برجام اجرایی نمی شود کشور «دلار» از دست می دهد.

رقم هایشان هم هر روز بزرگ و بزرگ تر می شود؛‌ یکی می گوید روزی 100 میلیون دلار و دیگری از 3 میلیارد دلار ضرر روزانه ایران از تاخیر در اجرای برجام رونمایی می کند.

رئیس جمهور، هم دلواپسان ضرر میلیاردی را همراهی کرده و می گوید: « این تاخیر در اجرا برای کشور و اقتصاد مضر است». البته روحانی هنوز عدد و رقمی درباره ضرر روزانه کشور از آنچه تاخیر در اجرای برجام می خواند،‌ ارائه نداده است.

افکار عمومی اما در بین عددهای میلیون دلاری و میلیارد دلاری «یک تاخیر» سردرگم مانده است؛ رقم هایی که ورود آن به اقتصاد کشور برای برخی وسوسه انگیز است و برای عده ای مبهم.

  • دکتر حسن قراباغی
۱۵
مهر

  • دکتر حسن قراباغی
۱۵
مهر

مهدی محمدی، وطن امروز- اگرچه کار مجلس شورای اسلامی با برجام هنوز تمام نشده، ولی تا همین جای کار یک اتفاق بسیار مهم رخ داده است. در حالی که روشن بود نه رییس جمهور و نه تیم مذاکره کننده هیچ علاقه ای به بررسی برجام توسط مجلس ندارند و در این زمینه تا آنجا پیش رفتند که حتی از انجام تکلیف قانونی خود مبنی بر ارائه لایحه به مجلس هم خودداری کردند، لیکن مجلس صبورانه، منطقی و با سعه صدر دیدگاه های بسیار متنوع درباره برجام را استماع کرد و نهایتا گزارشی منتشر ساخت که در نوع خود یگانه است. مجلس به مسئولیت خود عمل کرد در حالی که ظاهرا این امر بخشی از برنامه توافق شده دو تیم نبود.

اگر فقط یک نکته درباره برجام مسلم باشد آن نکته این است که برجام یک متن به شدت اختلافی است که از ابعاد و زوایای گوناگون آن تفسیرهای بسیار متنوعی وجود دارد و این تفاسیر نیز اختلاف هایی غیر قابل رفع و گاه بنیادین با یکدیگر دارند. کمیسیون برجام مجلس با در پیش گرفتن یک استراتژی شجاعانه به داوری درباره این متن نشسته و درباره موارد مورد اختلاف در آن مورد به مورد قضاوت کرده است. این اتفاقی است که درباره موضوع و متنی چنین مهم تا کنون کمتر رخ داده و از این پس نیز احتمالا نمونه هایی شبیه به آن انگشت شمار خواهد بود.

  • دکتر حسن قراباغی