تکنولوژی آموزشی

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

پیام به مناسبت حضور گسترده و حماسی مردم در انتخابات

در پی حضور پرشکوه و حماسی مردم در دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره‌ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیام تشکر و قدردانی صادر و بر نکات مهمی تأکید کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
ملت عزیز ایران
جشن حماسی انتخابات دیروز،‌ بار دیگر گوهر درخشانِ عزم و اراده‌ی ملی را در برابر چشم جهانیان به جلوه آورد. مشارکت گسترده و پرشور شما، و هجوم مشتاقانه به مراکز رأی‌گیری، و تشکیل صفهای طولانی برای رسیدن به صندوق‌های رأی در همه جای کشور، و از همه‌ی قشرهای اجتماعی، نشانه‌ئی آشکار از استحکام پایه‌های مردم‌سالاری اسلامی و دلبستگی همگانی به این موهبت بزرگ پروردگار بود و ایران و ایرانی را در آزمونِ میدان عمل، سرافراز و روسفید کرد. دیروز با این حضور متراکم و افکندن بیش از چهل میلیون برگه‌ی رأی در صندوقها، نصاب تازه‌ئی در انتخابات ریاست جمهوری پدید آمد و پیشرفت روزافزون ملت ایران را در عرصه‌ی حضور و بروز قدرتمندانه نشان داد. ایران اسلامی بار دیگر بدخواهان و کین‌ورزان و حسودان را عقب نشانید و دل دوستان و تحسین‌کنندگان خود را لبریز از شادی و افتخار کرد. پیروز انتخابات دیروز، شما مردم ایرانید و نظام جمهوری اسلامی است که به‌رغم توطئه و تلاش دشمنان، توانسته است اعتماد این ملت بزرگ را به‌طور فزاینده جلب کند و در هر دوره درخشش تازه‌ئی نشان دهد. آزمون برجسته‌ی دیروز تنها مشارکت گسترده نبود، آرامش و متانت و نجابت شرکت‌کنندگان که امنیت انتخابات را تضمین کرد، نیز بخش مهمی از این آزمون خیره‌کننده بود. همه‌ی قشرها، همه‌ی سلیقه‌ها، همه‌ی گرایشهای سیاسی در کنار هم به صحنه آمدند و دوشادوش یکدیگر به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند.

اینجانب با خشوع در برابر خدای بزرگ، جبهه‌ی سپاس بر خاک میسایم، و لطف و رحمت و پاداش شایسته برای ملت ایران مسئلت می‌نمایم و به پیشگاه حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواحنافداه عرض سلام و اخلاص میکنم و نکاتی چند را متذکر می‌شوم:

۱ـ به مردم عزیز، عرض میکنم خدای را بر موفقیت در برگزاری انتخابات شکر گزارید و پس از التهابِ روزها و هفته‌های پیش از انتخابات، اکنون به اتحاد و اتفاق عمومی بیاندیشید که بی‌شک یک عامل مهم استحکام و اقتدار ملی است. همه در زیر سایه‌ی نظام جمهوری اسلامی و فرزندان این میهنِ سرافرازید، بکوشید تا سهم خود از وظیفه‌ی پیشبرد کشور به سمت هدفهای بزرگ را بشناسید و دنبال کنید. برآمدن همه‌ی آرزوهای ملی در گرو چنین اندیشیدن و چنین عمل کردن است.

۲ـ به رئیس‌جمهور محترم و همه‌ی کسانی که در دولت آینده شرکت خواهند داشت سفارش و تأکید میکنم که کار و تلاش پرانگیزه و اندیشیده و جوانانه را برای برطرف کردن مشکلات کشور در پیش گیرند و لحظه‌ئی از این خط مستقیم غفلت نکنند. رعایت قشرهای ضعیف، توجه به روستاها و مناطق فقیر، در نظر گرفتن اولویتها، برخورد با فساد و با آسیبهای اجتماعی، باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

۳ـ عزت ملّی و رعایت حکمت در ارتباطات جهانی و اهتمام به اقتدار بین‌المللی نیز از جمله‌ی اولویتهای مدیریت انقلابی و اسلامی است.

۴ـ لازم میدانم از یکایک آحاد شرکت‌کننده در انتخابات و نیز کسانی که در ترغیب آنان به این وظیفه نقش آفریدند تشکر کنم، بویژه مراجع معظم و علماء اعلام و نخبگان دانشگاهی و سیاسی و فرهنگی و هنری.

۵ ـ لازم میدانم از حضرات نامزدهای ریاست جمهوری نیز که در این روشنگری و شورآفرینی برای انتخابات تأثیر جدّی بر جای نهادند تشکر کنم.

۶ـ لازم میدانم از همه‌ی دست‌اندرکاران اجراء و نظارت انتخابات ریاست جمهوری و نیز انتخابات شوراهای شهر و روستا که متحمل زحمات طاقت‌فرسا شدند تشکر کنم.

۷ـ لازم میدانم از حافظان امنیت انتخابات و نیز از رسانه‌ی ملّی که انتخابات پرشور، مرهون تلاش شبانه‌روزی و هنرمندانه‌ی آنان است سپاسگزاری کنم.

۸ ـ در پایان، خود و همگان را به تقوا و تلاش در راه وظیفه‌ی الهی و اجتماعی و پایبندی به مسیر انقلاب که میراث ارزشمند امام خمینی بزرگ و شهدای گرانمایه است دعوت میکنم و شادی روح و علو درجات آنان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.


والسلام علیکم و رحمة‌الله 
سیّد علی خامنه‌ای 
  • دکتر حسن قراباغی
۲۸
ارديبهشت

Image result for ‫دولت کار وکرامت‬‎

  • دکتر حسن قراباغی
۲۶
ارديبهشت


Image result for ‫گزارش  از حضور پرشور تهرانی‌ها در مصلای امام خمینی(ره).‬‎

  • دکتر حسن قراباغی
۲۳
ارديبهشت


گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ گلوله‌باران؛ مناظره سوم تقریباً چنین فضایی داشت. پر از افشاگری‌های متقابل نامزدها در پیشگاه مردم. یکی از املاک نجومی دو نامزد دیگر می‌گفت و آن یکی هم به جلسه‌ای در سال 84 استناد می‌کرد.یکی دیگر هم بود که اخلاق را بر همه این حرف‌ها مقدم می‌دانست و حتی حاضر نشد نام برادر متخلف یکی از رقبایش را به زبان بیاورد.  جدال سنگین مناظره سوم، با همه حواشی و جنجال‌هایش، پایان‌بخش سه‌گانه‌ی جذاب و پرهیجان مناظره‌های انتخاباتی بود. حالا وقت آن رسیده تا عملکرد این  1+5 نفر را آنالیز کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا این سه مناظره، توانست سبد رای هریک از این آقایان را بهبود بدهد؟ آیا این سه ماراتن سه و نیم ساعته، توانستند نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار بدهند؟

 

 

هاشمی‌طبا | شعرخوان مناظرات

مناظره اول را به معمولی‌ترین شیوه ممکن گذراند. تنها دستاورد او از آن مناظره احتمالاً دیده‌شدنش در شبکه‌های مجازی بود. در مناظره دوم اما صف‌بندی سیاسی خودش را مشخص کرد و رفت کنار روحانی و ضربه‌گیر ایستاد. آرام آرام به متن مناظره آمد و کم‌کم نظراتش توسط رقبا شنیده شد. حتی اظهارنظر غافلگیرکننده هاشمی‌طبا درباره کرسنت، باعث واکنش سریع روحانی شد. مناظره سوم هم برای هاشمی‌طبا چندان تفاوتی با مناظره دوم نداشت. او همچنان در صف حامیان وضع موجود قرار گرفت و یکی دو حمله ناکام هم به رقبایش داشت. مهم‌ترین چیزی که از هاشمی‌طبا در مناظره سوم به یادگار ماند، استفاده از شعر کودکانه‌ی «ما گل‌های خندانیم/فرزندان ایرانیم» در زمان جمع‌بندی بود. اتفاقی که به خوبی میزان  جدیت او را نیز نمایش می‌داد. تنها مورد گفتگوی مستقیم او با یک نامزد دیگر هم، به جدال کوتاه و بی‌اثرش با میرسلیم در مناظره سوم مربوط می‌شد.

 

 

وضعیت سبد رای؟ سبد رای خاصی نداشت که بخواهد آن را کم و زیاد کند. احتمالاً تعداد بسیار اندکی از اصلاح‌طلبان که از دولت ناتوان و پیر  روحانی خسته هستند، او را انتخاب کنند. افزایش چند‌دهم درصدی برای او پس از این سه‌ مناظره، بعید نیست.

 

میرسلیم | مرد طرح سوال

از همان لحظات اول مناظره اول نشان داد که علاقه‌ای به جدل و دعوا و افشاگری ندارد. آمده‌بود تا واقعاً در حوزه‌هایی که از او سوال می‌شود پاسخگو باشد. روند بحث‌ها و حاشیه‌نشینی او در اولین مناظره، میرسلیم را متقاعد کرد تا در مناظره دوم، لحن تهاجمی‌تری به خود بگیرد. تبدیل به پدیده مناظره دوم شد و همان‌جا توانست با استدلال‌های قدرتمند و البته اعتماد به نفس فراوانش، حسابی دولتی‌ها را آزار دهد. روند میرسلیم درمناظره سوم هم تقریباً مشابه مناظره قبلی و صعودی بود. او همچنان، محکم و مسلط به مدافعان وضع موجود تاخت و از آن‌ها برنامه خواست.  نظرات میرسلیم اما در هیاهوی دوگانه‌های دیگر و جدال‌های سایر نامزدها گم شد و این بار، توجهات کمتری نسبت به سخنان میرسلیم وجود داشت. هرچند موفق شد چندباری روحانی و جهانگیری را مجبور کند تا پاسخش را بدهند و با همان شیوه همیشگی، او را هم به کم‌اطلاعی متهم کنند.

 

 

وضعیت سبد رای؟ شانس او برای آخر نشدن بیشتر از هاشمی‌طباست و بی‌تردید می‌شود گفت او از مناظره‌ها، برداشت خوبی کرد. رای  میرسلیم به احتمال فراوان بالاتر رفته  و او می‌تواند به جایگاه سومی هم بیندیشد.

 

جهانگیری | پوششی ضربه‌خور

محکم آمد و از همان دقایق ابتدایی مناظره اول، نقش پوششی را به عهده گرفت. پدیده مناظره اول بود و توانست با قدرت استدلال و تسلط نسبی‌اش، حسابی انفعال رئیسش را لاپوشانی کند. درخشش جهانگیری در آن مناظره اما برای کمپین روحانی اصلاً خوشایند نبود و برای همین، درمناظره دوم روند جهانگیری کاملاً کند شد. او در آن مناظره به قدری بد و ناشیانه بیانیه‌خوانی کرد که صدای حامیان روحانی هم درآمد. روند جهانگیری در مناظره سوم شبیه مناظره اول شد و این بار اما آمده بود تا حملات مستقیم به قالیباف و رئیسی را پیگیری کند. همه‌چیز برای او  داشت خوب پیش می‌رفت تا زمانی که قالیباف پرونده‌های مربوط به برادر جهانگیری و سند مرتبط با زمین ملک او را مطرح کرد. آقای ناکاندیدا در مناظره سوم وارد مخمصه بدی شد و تا آخر هم نتوانست از آن خارج شود و باز برگشت به همان استراتژی لولوسازی از رقبا، که روحانی هم آن را در پیش گرفته بود.

 

 

وضعیت سبد رای؟ روحانی آورده بودش تا بلاگردانی کند و برای دولتش زمان بخرد. نتیجه اما آن‌طور که می‌خواستند، نشد. جهانگیری حالا خودش  بدل به یکی از نقاط ابهام دولت روحانی شده و معلوم نیست چطور می‌خواهد این پرونده‌هایی که در افکار عمومی جریان دارد را جمع و جور کند. بر خلاف انتظارات، جهانگیری در تولید سبد رای برای روحانی هم ناموفق بود و در هیچ نظرسنجی معتبری بالاتر از دو-سه درصد نیامد. پروژه آقای ضربه‌گیر، شکست خورده؟

 

قالیباف | آقای افشاگر

این گزاره که «قالیباف با توپ پر آمده» از اولین جملاتش در مناظره اول قابل ردیابی بود. او آمده بود تا دولتی که «دولت حرف» می‌خواند را با چالش‌های جدی مواجه کند و توانست با ایجاد سوالاتی جدی در خصوص وعده‌های عمل‌نشده روحانی، پیروز مناظره اول باشد. در مناظره دوم اما قالیباف آرام‌تر بود و به جز یک فقره اشاره هوشمندانه به ماجرای محموله 200 میلیونی دختر وزیر، کمتر به رقبایش حمله کرد. مناظره سوم اما نبرد  خط حمله‌ها بود و قالیباف هم در آخرین مناظره تلویزیونی، بسیاری از ناگفته‌هایش را مطرح کرد. او برای نخستین بار در این سه مناظره از پاداش‌های نجومی جهانگیری پرده‌ برداشت و سپس ماجرای حضور برادر او در بانک گردشگری را پیش کشید. سر آخر هم ماجرای ملک نجومی جهانگیری و روحانی را مطرح کرد و آن دو را به گوشه رینگ فرستاد. در راستای عمل به وعده خودش هم، تنها نامزدی شد که فهرست اموال خود و اقوام درجه‌یک خود را در اختیار مردم گذاشت. حالا تعداد اعضای کانال تلگرامی‌اش سیر صعودی گرفته و این، به‌تنهایی گویای عملکرد قالیباف در مناظره‌ها است.

 

 

وضعیت سبد رای؟ رشد و افت سبد رای قالیباف در این مدت معمولاً حجم زیادی نداشته اما تلاش جدی او برای بیان مشکلات و دغدغه‌های مردم،  احتمالاً آرای او را با رشد قابل‌توجهی همراه خواهد کرد.به نظر می‌رسد آقای شهردار سبد رای خود را به خوبی شناخته و در تثبیت آن موفق عمل کرده.

 

روحانی | علیه امنیت

انفعال و گوشه‌گیر بودن حسن روحانی در مناظره اول، حسابی داد هوادارانش را در آورد. او کنش و یا حرکتی که برای حامیانش جذاب باشد نداشت و کمتر در متن مناظره نخست قرار گرفت. برای همین، در مناظره دوم تغییر رویه داد و تصمیم گرفت بیشتر حمله کند. جملات او اما بیش از  آن که در مهم‌ترین حوزه دغدغه مردم یعنی اقتصاد باشد، بیشتر شبیه تیرهایی بود که به سمت نیروهای حافظ امنیت مردم روانه می‌شد. مردی که خودش سال‌ها در راس مهم‌ترین نهاد امنیتی کشور بوده، حالا بی‌واهمه نیروهای مدافع انقلاب را متهم می‌کرد و به آن‌ها تکه می‌پراند. این روند، که واکنش جدی مردم و دلسوزان کشور را به همراه داشت اما در مناظره سوم اصلاح نشد. انگار روحانی که از همراهی توده مردم با خودش ناامید  شده، چشم امید به ضدانقلاب دوخته و می‌خواهد سخنگوی آن‌ها باشد. روحانی در مناظره سوم دوباره توپ‌خانه‌اش را سمت نیروهای حافظ امنیت کشور گرفت و تلویحاً گفت اگر دوباره انتخاب شود، برای مذاکره بر سر توان دفاعی و موشکی کشور آماده است. روحانی که  انگار نیامده بود تا درباره اقتصاد مناظره کند، چندباری هم تکه‌پرانی‌های تندی به رئیسی و قالیباف داشت و البته درباره ماجرای تخلفات برادرش حرف دندان‌گیری نزد.

 

 

وضعیت سبد رای؟ اگر آن افرادی را که رای سیاسی می‌دهند و به هر قیمت شده حامی روحانی هستند کنار بگذاریم، او در جذب رای توده‌های  مردم چندان توفیقی نداشت. فاصله معنادار دغدغه‌های روحانی و دغدغه‌های مردم،باعث شده تا برای مردم سخت باشد دوباره به دولتی اعتماد کنند که عملکرد چهارساله خودش را هم به دولت قبلی گره می‌زند.

 

رئیسی | آرام و اخلاقی

مناظره اول برای او چندان خوب برگزار نشد. مثل میرسلیم و هاشمی‌طبا در حاشیه قرار گرفت و در هیچ جدالی ورود نکرد و مورد خطاب نامزدی قرار  نگرفت. تغییر رویه خود رئیسی و رشد آرایش در فاصله بین مناظره اول و دوم باعث شد تا بیشتر به چشم بیاید و البته بیشتر مورد حمله واقع شود. رونمایی از برنامه جامع دولت کاروکرامت شاید مهم‌ترین کنش رئیسی در مناظره دوم بود. ادامه روند صعودی رئیسی در نظرسنجی‌ها اما رقبایش را حسابی نگران کرد. برای همین، از همان ابتدای مناظره سوم مورد هجمه قرار گرفت و بارها و بارها توسط روحانی و ضربه‌گیرش نواخته شد. رئیسی اما در مقابل هجمه‌ها روند متفاوتی داشت و تلاش کرد آرام و البته با رعایت حدود اخلاقی پاسخ دهد. او در پاسخ به بحث نزدیکی با دولت قبل، هم پیشنهاد مناظره میان رئیس دولت دهم و یازدهم را تکرار کرد و هم پیشنهاد مناظره‌ی روحانی را پذیرفت. در خلال بحث‌ها هم تاکید کرد که نماینده کارگران و مردم مستضعف است. تنها حمله او به رقبا هم مربوط به مطرح کردن پرونده تخلفات حسین فریدون بود. در حالی که رئیسی برای حفظ حرمت فرد متهم حاضر نشد نام حسین فریدون را به زبان بیاورد، روحانی بارها و بارها به او و اعضای ستادش، با دلایل واهی، حمله‌کرد.

 

 

وضعیت سبد رای؟ بیشترین رشد آرا در میان نامزدها را رئیسی داشته. حضورش در دل مردم و برخورد آرام او  با رقبا، حسابی وضعیتش را بهتر  کرده. صرف نظر از مناظره اول، رئیسی برداشت خوبی از دو مناظره دیگر داشت و احتمالاً ثمره حضور متفاوتش در مناظرات را به‌زودی خواهد دید.

  • دکتر حسن قراباغی
۱۷
ارديبهشت

سندی که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای آموزش در کشورهای جهان تدوین کرده و کارشناسان آموزشی مغایراتی در این سند یافتند که خلاف قانون اساسی و دین ماست ولی مسئولان دولتی کشور ما بی‌سر و صدا و مصرانه در پی اجرای آن بودند، به طوریکه صدای اعتراض کارشناسان آموزشی هم درآمده بود و بیشتر کارشناسان به مواردی که در این سند بود و مسؤولان ما با آن موافقت کردند اعتراض داشتند ولی مسؤولان آنقدر در برابر نظر کارشناسان مقاومت کردند تا مقام معظم رهبری خودشان شخصا وارد شدند و در این باره هشدار دادند.

* 2030 چیست؟

آذرماه سال 95 بود که سندی با عنوان سند ملی آموزش 2030 ایران با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم رونمایی شد.

می‌گفتند این سند وضعیت حوزه آموزش در ایران بین سال‌های 2016 تا 2030 را ترسیم می‌کند که شرایط و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چطور باشد.

چند روز پس از رونمایی این سند، پیش نویسی از محتویات آن نیز منتشر شد که اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس به آن اعتراض کردند و معتقد بودند که این سند مغایرت‌هایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد.

* اعتراضات اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و بی تفاوتی مسؤولان

در این زمینه منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همان زمان به این مسأله اعتراض کرد و گفت: اصل موضوع این است که مرجع عالی رسیدگی و پیگیری مسائل مربوط به راهبردها و سیاست‌های آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس قانون اساسی نیز بند مشخصی وجود دارد که هرگونه تعهد بین‌المللی حتما باید از طریق مجلس شورای اسلامی پیش برود، بنابراین حداقل یکی از دو مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مسئول حوزه آموزش عالی مطرح شده و مجلس که از سوی قانون اساسی مرجع این موضوع است باید بر مسائل مربوط به آموزش عالی نظارت کند.

کبگانیان با اشاره به اشکالات ساختاری موجود در سند 2030 گفت: هیچ کدام از دو مرجع مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی در روند امضای سند نبودند

اما وزیر علوم قسم خورد که این سند را امضا نکرده است و گفت: 2030 یک سند نیست بلکه یک بیانیه است، یونسکو از سال 2000 تا 2015 بیانیه آموزش برای همه را تهیه کرده بود و از سال 2015 تا 2030 نیز آموزش کیفی برای همه و همه‌جا را مطرح کرده است که صرفاً آموزش سوادی نباشد که این مسئله در قالب بیانیه وزرای آموزش و پرورش کار شد و یک سال پیش در کره جنوبی در رابطه با آن بحث شد. وزیر آموزش و پرورش نیز در آن زمان در رابطه با این مسئله نظر داده بود و گفته بود ما این مسئله را در قالب چهارچوب‌ها و اسناد کشورمان خودمان انجام می‌دهیم. چند ماه پیش در مجمع عمومی یونسکو قرار شد این مسئله به کشورها ابلاغ شود که برنامه‌های عملی خود را بگویند ولی هیچ وزیری آن را امضا نکرده است.

وی  2030 را یک تفاهم می‌دانست که از طریق آن امکان این مساله فراهم می‌آمد که از توان کشورها در مسئله آموزش استفاده شود و تعهد آور هم نیست.

می‌گفتند این یک چارچوب و برنامه علمی است و سند محسوب نمی‌شود؛ گویا اگر نام اقدام‌شان که مغایر با صلاح نظام بود را تغییر دهند، آن اقدام تطهیر می‌شود.

حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم یکی از افرادی بود که اعتراض خود را به این سند نشان داد و گفت: این نهادهای بین‌المللی با رویکردی خاص و عموماً مغایر با اهداف انقلاب اسلامی شکل‌ گرفته‌اند، برخی از تقابل‌ها و مشکلات تاکتیکی آمریکا با نهادهایی مانند یونسکو نباید به همسویی این نهادها با نظام جمهوری اسلامی تعبیر و تفسیر شود، آنچه که برای نظام فرهنگی و علمی ما امروز اولویت دارد اجرای اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است نه تدوین و تصویب سند جدید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه کسی مخالف ارتباطات بین‌المللی فعال نیست ولی باید در همه تعاملات بین‌المللی عزت، حکمت و مصلحت لحاظ شود، گفت: از تدوین کنندگان انتظار می‌رفت قبل از رونمایی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جریان کار قرار می‌دادند و به زحمات و تجارب قبلی در مسیر تدوین اسناد بالادستی توجه و اهتمام جدی صورت می‌گرفت.

مسؤولان امضا کننده سند همچنان بر صحبت خود مبنی بر اینکه 2030 یک سند نیست بلکه چارچوب است اصرار داشتند و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس اعتراض می‌کردند.

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفته بود که آنچه به عنوان سند 2030 مطرح شده، یقیناً موردنظر جمهوری اسلامی نیست، زیرا در این سند مواردی وجود دارد که با اهداف نظام مغایر است و گویا دوستان از سند عدول کردند و آن را به عنوان چارچوب مطرح می‌کنند که این مسئله باید بررسی شود تا بدانیم با اهداف جمهوری اسلامی فاصله دارد یا خیر و چگونه بدون مشورت شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نقشه جامع علمی کشور این کار را انجام داده‌اند.

مخبردزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همچنین در رابطه با سند 2030، گفت: تصویب اسناد راهبردی به‌خصوص در حوزه علمی، آموزشی و فرهنگی چه در آموزش و پرورش و چه آموزش عالی به این صورت است که  عموم آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود. به‌طور مثال نقشه جامع علمی کشور، سند نخبگان، سند مهندسی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش و اسنادی نظیر اینها در شورا تصویب شده است و هر اقدام دیگری در این زمینه باید ذیل این اسناد انجام شود، البته سند 2030 یک جریان جهانی است که یونسکو آن را طراحی کرده، ولی باید با اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی مطابقت داشته باشد و در شورای عالی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب برسد. در سند 2030 مغایرت‌هایی وجود دارد و در هیچ‌جای معتبری نیز تصویب نشده، بنابراین این سند از نظر ما وجاهتی ندارد تا مسیر قانونی خود را طی کند.

* ابهامات و مغایرت‌های 2030

کارشناسان، نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به این سند اعتراض داشتند و مغایرت‌هایی را در این سند اعلام کردند.

1- یونسکو، در راستای اهداف مبتنی بر«جهانی سازی» و « صلح جهانی» از طریق برنامه« آموزش‌های مشترک عمومی»، می‌کوشد ارزش‌های لیبرالیستی و سکولاریستی را در نظام تعلیم و تربیت کشورهای مختلف بگنجاند تا به واسطه آن از اصطکاک نسل‌های جدید با نظام‌های استکباری و سرمایه داری، جلوگیری کند.

از جمله می‌توان به برنامه های آن سازمان، برای اصلاح بنیادین مفاهیم آموزشی و تربیتی در جوامع اسلامی مانند فلسطین، اردن، امارات، بحرین، عمان، قطر، لبنان و عربستان به نفع رژیم صهیونیستی و به اصطلاح حل«بحران اعراب و اسرائیل» از مسیر تغییرات فرهنگی و ارزش های ملی در قالب برنامه « صلح جهانی» اشاره کرد.

2- از موضوعات و تکالیف مهم اجرایی برنامه آموزش2030، که سبب نگرانی می‌شود، گردآوری اطلاعات و آمار معتبر از کشورها، توسط یونسکو است و تمام کشورها متعهد هستند که با مرکز آمار و اطلاعات یونسکو(Uis) همکاری کنند تا یونسکو و مجامع بین‌المللی به آمار و اطلاعات آموزشی و تربیتی کشورها به صورت منظم و دوره‌ای دسترسی داشته باشند.

نکته مهمی که در این امر نهفته است این است که ارائه آمار و اطلاعات آموزشی نسل آینده کشور به سازمان‌های بین‌المللی آن هم مطابق با خواست آنها چه نفعی برای کشور دارد؟ آیا این سازمان‌ها در راستای اعتلا و رشد و پیشرفت کشور ما کاری کرده‌اند؟

در قضایای مختلف مانند برجام، دیده‌ایم که نهادهای بین المللی و کشورهای غربی آمار و اطلاعاتی که از خودمان براساس تعهد داده شده، دریافت می‌کنند و باید محرمانه تلقی شود، آنها را منتشر می کنند و مسلماً بر علیه منافع ملی خودمان استفاده می کنند. بنابراین، این ساده اندیشی است که ما به راحتی اطلاعات نسل آینده ساز خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

3- یکی از برنامه‌های‌ کلیدی یونسکو « بین‌المللی‌سازی آموزش عالی ایران» است تاآنجا که «کمیسیون ملی یونسکو» به صورت متمرکز، بین‌المللی‌سازی آموزش عالی کشور را در دستور کارخود قرار داده است. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو هم با اظهار تأسف از عدم ورود دانشگاه‌های ایران به حوزه بین‌الملل، از تأکید ویژه یونسکو بر« جهانی‌شدن آموزش عالی» خبر داد.

4- باوجود اسناد بالادستی متعدد مانند:« سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، « سند نقشه جامع علمی کشور»، « نقشه مهندسی فرهنگی کشور» و ... ، چرا مسئولان مربوط، به جدیت برنامه2030 یونسکو پیگیر اجرای آنها نیست؟ پذیرش و اجرای برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی نظیر برنامه آموزش 2030 و درگیر شدن 4 وزارتخانه دولت تدبیر و امید با آن، در سکوت رسانه‌ای و بدون شرح جزییات و منافعی که از اجرای آن نصیب سیستم آموزشی کشور می شود، چه توجیهی دارد؟

5- «جهانی‌شدن» یکی از مفاهیمی است که مرزهای جغرافیایی کشورها و هنجارهای فرهنگی آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است و سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو، این مفهوم را درحوزه تعلیم و تربیت پیگیری می‌کنند.  به همین جهت شرکت‌های چندملیتی برای تصاحب مدارس درکشورهای جهان سوم و خاورمیانه، به بالاترین نهادهای دولتی« نفوذ» کرده و اجرای برنامه آموزش همگانی یونسکو را از ملزومات پیوستن به « سازمان تجارت جهانی» و بهره‌مندی از فاکتورهای اقتصادی و سیاسی کشورهای توسعه یافته برمی‌شمارند.

6-
در اسفند94 «کنفرانس بازاندیشی و آینده نگری در نظام آموزش و یادگیری ایران با توجه به تغییرات پرشتاب جهان معاصر»، در تهران برگزار شد. اما منظور از جملاتی نظیر« بازنگری در نظام آموزشی» چیست!؟و  طرح این نوع مفاهیم به چه نیتی است؟

7- هدف شماره4 توسعه پایدار یعنی «تضمین آموزش باکیفیت، فراگیر و برابر و ارتقای فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه» است، در حالی که تعابیر و برداشت‌هایی از آموزش باکیفیت وجود دارد که با مبانی آموزش در مدارس و دانشگاه‌های جمهوری اسلامی مغایر است.

8- برنامه جامع آموزش2030، توصیه‌های جدی و مؤکد درخصوص ورود بعضی مفاهیم و مطالب به کتاب‌های درسی به کشورهای عضو دارد، که قطعا با فرهنگ اسلامی ما سازگار نیست. این موضوع از اقرارهای صریح برخی مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش است.

9- در برنامه2030، ارتباطات و برنامه‌های بین المللی شبکه مدارس مرتبط با یونسکو در کشورها از جمله ایران که قبلا راه اندازی شدند، مورد توجه جدی قرار می‌گیرد که ابهامات فعالیت در مدرسه داری توسط این نهاد را با شک و تردید مواجه می‌کند.

10- در برنامه‌های توسعه پایدار پس از 2015، از ارزش‌ها و اصول جهان شمول از قبیل همبستگی جهانی، صلح جهانی، احساس همدردی  با انسانها و مفاهیمی که ضدیت با رژیم غاصب صهیونیستی را از اذهان محو کند آموزش داده می‌شود.

11- این برنامه، چه ارتباط و نسبتی با اسناد بالادستی مانند: « سند چشم انداز20 ساله کشور» ، « سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» ، « سند نقشه جامع علمی کشور» ، « نقشه مهندسی فرهنگی کشور» و ... سایر اسناد بالادستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دارد؟ اگر نسبتی دارد، کدامیک مرجع است ؟

باتوجه به تفکر حاکم بر یونسکو که تفکری لیبرالیستی و سکولاریستی است و قطعا با تفکر دینی در تقابل یا حداقل غیر همسو است، اجرای این برنامه، چگونه نیازها و شرایط تعلیم و تربیت اسلامی را محقق می‌کند؟ و آیا این برنامه با اهداف تعلیم و تربیت اسلامی که در اسناد بالادستی تصریح شده است هماهنگ است؟

12- اگرچه اهداف کلان 17 گانه برنامه توسعه پایدار 2030 که هدف شماره 4 آن بصورت مشخص به آموزش مربوط  می شود،  با واژه‌های زیبا که برخی از آنها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیز آمده است، اما شاخص‌ها و مفاهیم مدنظر در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تراز تربیت اسلامی است که  با برنامه آموزش 2030 بلکه مغایر است.

مانند تاکید بر تعلیم و تربیت اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  با تاکید بر آموزش غیرایدئولوژیک در برنامه 2030 یا مثلا تربیت انسان خلیفه الله در اسناد بالادستی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با تربیت انسان براساس مکتب اومانیسم در برنامه 2030.

13- در برنامه 2030 تاکید فقط بر آموزش است در حالی که آموزش، شرط لازم برای تغییر و بهبود زندگی است ولی شرط کافی نیست. انسان امروز بیش از گذشته در کنار آموزش، نیازمند معنویات، اخلاق و ارزش‌ها و بطورکلی «تربیت» است، که این موضوع عنصر گمشده در برنامه آموزش 2030 است.

14- باتوجه به مطالب پیش گفته، چگونه امکان دارد« سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»  با « برنامه آموزش2030 » تطابق داشته باشد؟ از همین رو،  مهم جلوه دادن این برنامه یا تفاهم نامه، که به اشتباه به آن سند می‌گویند، برای تحت الشعاع قرار دادن «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است.

15- باتوجه به بندهای 2 و 5 از ماده 2  اساسنامه کمیسیون ملی یونسکو، مصوب هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران در سال 1366، چرا کمیسیون ملی یونسکو در  راستای این دوبند از شرح وظایف، اقداماتی را انجام نمی دهد و بصورت منفعل مجری برنامه‌های یونسکو است؟

به چه مناسبت باید یک مجموعه‌ به‌اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، این حق را داشته باشد که برای ملتهای دنیا با فرهنگ‌های مختلف، تکلیف مشخص کند؟

* هشدار مقام معظم رهبری در رابطه با 2030

رهبر معظم انقلاب امروز در جمع معلمان فرمودند: بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم، آنها باید مراقبت می‌کردند و نباید می‌گذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم، اینجا جمهوری اسلامی است. سند2030 یونسکو و ازاین‌قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: به چه مناسبت یک مجموعه‌ به‌اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، این حق را داشته باشد که برای ملت‌های دنیا با فرهنگ‌های مختلف، تکلیف مشخص کند؟ اصل کار غلط است، اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر!مطلقاً مجاز نیست.

با توجه به تجارب کشور از اینگونه ارتباط با مجامعی که روند مشخصی علیه نظام ما دارند و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، لازم است، متولیان نظام آموزشی کشور و در رأس آن شورایعالی انقلاب فرهنگی که به ریاست رئیس جمهور اداره می‌شود، بیش از پیش هوشیار بوده و برای خنثی سازی برنامه‌های دشمن، اقدامات لازم را به عمل آورند.

 

  • دکتر حسن قراباغی
۱۵
ارديبهشت

امروزمناظرات نشون داد یه نفر چقدر میتونه دو رو و ریا کار باشه. دم از زدن از سوریه اون هم وقتی که  داریم با چشمهامون یتیم شدن بچه های هم هیاتی ها مون و از دست رفت بچه های پاک و با اراده  مون رو هر روز می بینیم اونم چه  جوون هایی .......

بی توجهی محض دولت به این خانواده ها که هیچ که بر عکس  داریم هر روز دغ دادن به این خانواده ها رو میبینیم جای شرم و ننگ داره به خدا  ننگ به ریا و دروغ.

ننگ به کسانی که تو کلاس ها و تریبون هاشون به کسانی که میخوان به رفتن این دولت رای بدن میگن قشر نا فهم و بی سواد.

ننگ به این آدما که زیر سایه امنیت  خون شهید همدانی و بشیری و ..... دارند عشق و حال میکنن و خانواده هاشون رو هم ..... اف بر این ادما

 

وزیر دلال و واردات چی

وزیر تاجر و سهام دار

وزیر فعال در فتنه

تاسی از راس فتنه و ..........

همه اینها کم بود

میخواد اقتدار سپاه و موشکهاشو هم بده بره

وقاحت داره بخدا

اونم از کرسنت

که هاشمی طبا فقط تونست مبلغ یه قسطشو بگه

که افتاد گردن احمدی نژاد

وا مصیبت از دروغ

  • دکتر حسن قراباغی
۱۳
ارديبهشت

یروز آقای مجید انصاری معاون پارلمانی دولت در مراسم روز کارگر، ادعای همیشگی آقای رئیس‌جمهور و برخی دیگر از دولتمردان را تکرار کرده و گفته است؛
«مردم با انتخاب دولت تدبیر و امید و تیمی که می‌تواند با دنیا صحبت کند، سایه جنگ را از سر کشور دور کرده‌اند»!
حالا باید از دولت محترم درخواست کرد که به این پرسش‌ها پاسخ بدهد؛
1- با توجه به انبوه امتیازاتی که به آمریکا داده‌اید و آنهمه اظهار عجز و ناتوانی که از خود نشان داده‌اید و کشور و مردم را با بسیاری از مشکلات کمرشکن که ایده‌آل آمریکا بوده و هست روبرو کرده‌اید و به همه باج‌خواهی‌های آمریکا تا آنجا که در اختیار شما بود تن داده‌اید و ... بفرمائید آمریکا برای چه باید به ایران اسلامی حمله کند؟ و آیا داستان شما مصداق همان شخص یاد شده در حکایت اول این وجیزه نیست که شیطان بزرگ برای کشیدن او به سوی خود نیازی به طناب نداشت؟! خودتان قضاوت کنید! دقیقا به علت همین وادادگی و بالا بردن دست‌ها در مقابل آمریکاست که مقامات آمریکایی‌ و از جمله اوباما، با افتخار می‌گوید بدون شلیک یک گلوله و فقط با غلاف‌ خالی اسلحه ایران را وادار به تسلیم کردیم!
آقای روحانی!  آیا به خاطر دارید که مقامات غربی از حضرتعالی چه ارزیابی تأسف‌آوری داشتند. به عنوان مثال، تفسیر رادیو فرانسه را به یاد می‌آورید که با وقاحت اعلام کرده بود «روحانی فروشنده بدهکاری است که خود را ناگزیر از فروش منافع ملی کشورش می‌داند» و توصیه کرده بود «هر چه در انجام توافق صبر بیشتری داشته باشیم وضعیت این فروشنده دشوارتر و در نتیجه قیمت فروش پایین‌تر خواهد آمد».
آقای رئیس‌جمهور، این برداشت رادیو فرانسه از برخورد جنابعالی با آمریکا و متحدانش مربوط به تاریخ 19 مهر 1392 یعنی در آغاز به کار دولت شماست. اکنون به کارنامه 4 سال گذشته نگاهی بیندازید و خودتان قضاوت بفرمائید که آیا منافع ملی کشورتان را با ارزان‌ترین قیمت - بخوانید در برابر تقریبا هیچ- به دشمن واگذار نکرده‌اید؟!  به بیان دیگر، دولت شما بدون اینکه آمریکا نیازی به جنگ داشته باشد و به قول اوباما، فقط با غلاف خالی اسلحه، آنچه را می‌خواسته بدست آورده است.
2- آقای روحانی می‌فرمایند برجام، سایه جنگ را از سر ملت دور کرده است! که باید پرسید؛ مگر هدف از توافق هسته‌ای و برجام، دور کردن سایه جنگ بود؟ شما رفته بودید که تحریم‌ها را لغو کنید و 4 سال تمام همه امکانات و ظرفیت‌های کشور را در این مسیر به کار گرفتید و اکنون با دست‌های تقریبا خالی و یا به قول رئیس کل محترم بانک مرکزی، با «دستاوردهای تقریبا هیچ» از راه آمده‌اید. حضرتعالی بارها وعده لغو تحریم‌ها را داده بودید و آن روزها که تصور می‌کردید از برجام چیزی عاید ملت می‌شود، هیچ سخنی - حتی یک کلمه - از سایه جنگ که قرار است رفع شود بر زبان نیاورده بودید. به عنوان مثال و فقط به عنوان یک نمونه، حضرتعالی بعدازظهر روز سه‌شنبه 23 تیرماه 94 در سالن اجلاس سران، با افتخار و مباهات خطاب به ملت فرمودید؛
«امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها، حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود»! و تاکید کردید «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود»! و...
اگر هدف از برجام، دور کردن سایه جنگ بود، چرا آن روز کمترین اشاره‌ای به آن نکردید؟ و با افتخار از لغو همه تحریم‌ها خبر دادید؟!  و امروز که می‌بینید دستاورد برجام «تقریبا هیچ» بوده است، پای سایه جنگ را به میان می‌کشید و اصرار دارید این تلقی موهوم و دروغ را دستاورد برجام معرفی کنید! برای این پرسش منطقی که به اسناد آن اشاره شد چه پاسخی دارید؟!
3- دولت یازدهم نه فقط سایه جنگ را دور نکرده است، بلکه با اظهار عجز و ناتوانی و امتیاز دادن‌های فراوان به حریف، دندان طمع دشمن را تیز کرده و سایه جنگ را که فرزندان جان برکف این مرز و بوم از مرزهای ایران اسلامی دور کرده بودند، به ایران نزدیک کرده است و اگر ترس آمریکا از مقابله جانانه مردم حاضر در صحنه و رزمندگان فداکار نبود، با توجه به ضعف فراوانی که دولت شما در مقابل آمریکا از خود نشان داده است، لحظه‌ای در تصمیم‌ به حمله نظامی درنگ نمی‌کرد. به بیان دیگر دولت آقای روحانی با ابراز ضعف و ناتوانی در مقابل آمریکا و متحدانش، آنان را به حمله نظامی تشویق هم کرده است ولی آمریکا به خوبی می‌داند که در ایران با مردم پاکباخته و رزمندگان از جان گذشته طرف است که جرأت حمله ندارد و نه با برخی از دولتمردان - فقط برخی از آنها - که حاضرند از ترس مرگ خودکشی کنند.
  • دکتر حسن قراباغی
۱۲
ارديبهشت

  • دکتر حسن قراباغی
۱۲
ارديبهشت

در برنامه تبلیغاتی دیروز رئیس‌جمهور که در مرقد مطهر حضرت امام(ره) برپا شده بود، در حالی که عده قابل توجهی از کارگران حاضر در این جلسه نسبت به شرایط کاری و معیشتی خود اعتراض کرده و انتظار داشتند به درد دل آنها رسیدگی شود، مجری برنامه با لحنی بی‌ادبانه و تحریک‌آمیز وعده خرد کردن دهان را به آنها داده و آنان را مزدور خطاب کرد!
حامیان تشکیلاتی و ستادی روحانی از مدتها قبل تلاش زیادی کرده بودند تا به بهانه «روز کارگر» یک میتینگ انتخاباتی برای وی برگزار کنند و از روزهای قبل به هر نحوی به دنبال پر کردن مرقد امام راحل بودند و هر تدبیری اندیشیدند تا از ورود رسانه‌های غیرهمسو به این مراسم ممانعت بعمل آورند و همچنین از حضور فرزند مرحوم هاشمی و نوه حضرت امام(ره) نیز نهایت بهره‌برداری را برای فیلم انتخاباتی رئیس‌جمهور صورت دهند.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور روز گذشته در حالی برای سخنرانی تبلیغاتی خود به بهانه گرامیداشت روز کارگر در مرقد مطهر حضرت امام (ره) رفت که با اعتراض جدی هزاران کارگری که اغلب به صورت اجباری به این مراسم برده شده بودند مواجه شد .کارگرانی که در شعارهای اعتراضی خود «روز کارگر» را «روز عزا» نامیدند و ادامه شعارهای آنها مانع از سخنرانی آقای روحانی شد.
صدها کارگرِ از کار بیکار شده کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل نیز  با حمل پارچه نوشته‌هایی  با مضمون «به داد ما کارگر‌ها برسید» به حضور تبلیغاتی رئیس جمهور در جمع کارگران واکنش نشان دادند .
روحانی در این مراسم در سخنانی  بدون اشاره به دوره مسئولیتی 4 ساله خود، تمامی مشکلات کارگران را بار دیگر به دولت قبل نسبت داد و گفت: متاسفانه سالها در زمینه بهبود زندگی کارگران تلاش لازم انجام نشد. وقتی به هشت سال قبل از 92 نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در طول این هشت سال، فقط 76 هزار اشتغال خالص به وجود آمده است.
روحانی با بیان اینکه معنا و مفهوم ایجاد فقط 76 هزار شغل در طول هشت سال روشن است، اظهار داشت: وقتی می‌بینیم چراغ صدها و هزاران بنگاه تولیدی خاموش شده، برای ما روشن است که چه مشکلاتی برای قشر کارگران جامعه پیش آمده است. در برابر این وضعیت یا باید راه و مسیر شعار و وعده دادن را برگزینیم و مدام به مردم وعده و شعار بدهیم که فردا چنین و چنان خواهیم کرد، یا اینکه با دیدن واقعیتها برای بهبود و پیشرفت پایدار زندگی مردم به ویژه کارگران ،طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.
وی ادامه داد: اولین بخش از آزادی که ما از آن سخن می‌گوییم، ایجاد فضای کار و شغل است، تا کارگران امکان انتخاب داشته باشند. از شما کارگران عزیز می‌پرسم که آیا امروز در مقایسه با سال 91، کارگاهها، بنگاههای اقتصادی و مزارع ما در مسیر گشایش و فعالیت بیشتر است یا در مسیر بسته شدن و بیکار شدن کارگران؟
رئیس جمهور در حالی مدعی شد وضعیت بنگاههای اقتصادی کشور در 4 سال گذشته رو  به گشایش بوده است که در طول این 4 سال و بدلیل ناکارآمدی و سوءمدیریت در دولت وی  اقتصاد ایران به چنان رکودی دچار شد که به گواه اکثر اقتصاددانان و فعالان برجسته اقتصادی و همچنین آمار نهادهای رسمی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است که تنها یکی از اثرات آن تعطیلی حداقل ۳۰ برند و کارخانه از معروف‌ترین برندهای اقتصادی کشور از جمله ارج، داروگر، آزمایش، پارس الکتریک، پلی‌اکریل اصفهان، کاشی ایرانا، ماشین‌سازی تبریز، ایستک، دوچرخه‌سازی ایساک، قند ورامین، روغن‌نباتی‌قو، چیت‌سازی ری و ایران چوب بوده  و تعطیل شدن این برندها به بیکار شدن حدود یک میلیون نفر طی چهار سال گذشته انجامیده است.
همچنین تعطیلی قریب ۶۰ درصد از کاخانجات کشور و فعالیت ۴۰ درصد کارخانجات با ۳۰ درصد ظرفیت  در چهار سال گذشته از یک سو و اخراج 20 تا 25 درصدی پرسنل کارخانجات نیمه تعطیل از سوی دیگر  مشکلات و مشقات زندگی کارگران را دو چندان نموده است.    
روحانی در ادامه اظهارات خود افزود:  شعار و وعده دادن، کار آسانی است در این دولت 2 میلیون شغل جدید برای جوانان و میان‌سالان ایجاد کردیم، اما غصه و رنج ما تمام نشده است، اگر امروز 2 میلیون شغل ایجاد شده هنوز بیش از 3 میلیون نفر بیکار هستند و درد و رنج بیکاران باید خواب را از چشم ما برباید.
این در حالی است که رئیس جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی خود شعار ایجاد 4 میلیون شغل داده بود که در جریان مناظرات اخیر انتخاباتی ابتدا از اساس آن را منکر شد و وقتی هم که با سند اظهارات خود از سایت ریاست جمهوری روبرو شد سعی در توجیه کردن آن نمود .
روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به کارگران با اشاره به اینکه 29 اردیبهشت روز امتحان بزرگ و سرنوشت‌سازی است، گفت: در این روز باید بین «وعده و شعار» و «تدبیر و عمل» انتخاب صورت بگیرد.
در حین سخنرانی رئیس جمهور اما، کارگران اعتراض شدیدی به وضعیت اقتصادی و معیشتی خود کرده و از عملکرد دولت انتقاد کردند.
کارگران در این مراسم با شعارهای «عزا عزاست امروز  روز عزاست امروز زندگی کارگر رو به فناست امروز» و «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز  جامعه‌ کارگری  صاحب عزاست امروز»، اعتراض خود را به عملکرد دولت یازدهم اعلام کردند.
پس از این شعارها مجری برنامه تبلیغاتی روحانی که از اعضای سازمان اصلاح طلب «خانه کارگر» بود، به این اعتراض کارگران واکنش نشان داد و  با  ادبیاتی سخیف آنان را تهدید کرد، و گفت؛ کارگرانی که شعار می‌دهند «مزدور» هستند و پول اندکی گرفته‌اند که در این مراسم اخلال ایجاد کنند و از «خرد کردن دهان» آنها سخن گفت. «خرد کردن دهان» کارگری که پیامبر اکرم (ص) سفارش به بوسیدن دستانش را کرده بود و در مرقد امامی که حیات جامعه را مرهون کار آن دانسته بود.
پیش از این نیز بارها شاهد بودیم که آقای روحانی مخالفان خود را با «تعابیر ناشایستی» نظیر بی‌سواد و بی‌شناسنامه و برید به جهنم و ... مورد خطاب قرار می‌داد.
روحانی چندی قبل و در جریان سفر به کرمانشاه و سخنرانی در استادیوم ورزشی این شهر نیز هنگامی که با اعتراض گسترده مردم نسبت به وضعیت معیشتی، فساد اداری و شعار «بیکاری- بیکاری» مواجه شد، مطالبه به حق مردم را به «شعر و شعار» تنزل داد و گفت: «خب... گوش نمی‌کنید و مدام شعار می‌دهید. با این شعارها که مشکلات حل نمی‌شود. با شعر که مسائل برطرف نمی‌شود».
  • دکتر حسن قراباغی
۱۰
ارديبهشت

Image result for ‫اعیاد شعبانیه‬‎

  • دکتر حسن قراباغی