تکنولوژی آموزشی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۷
مهر

ضرورت کارورزی و پروژه فردی

دانشجویان رشته علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی در طول تحصیل خود مهارتهای متعددی را کسب می‌کنند. از جمله می‌توان به مهارتهایی چون تولید مواد آموزشی، طراحی منظم آموزشی، انجام پژوهش در زمینه آموزش، کمک به دیگران در انتخاب و ارزشیابی مواد آموزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نظایر آن اشاره کرد. در بسیاری موارد آموخته‌های آنان با هم ارتباطی ندارد و از این رو دانشجویان احساس می‌کنند از توانایی‌های چندانی برخوردار نیستند. ایجاد ارتباط بین این توانایی‌ها در یک موقعیت واقعی یا شبیه‌سازی شده می‌تواند قابلیت‌های آنان را روشن‌تر سازد.

واحد درسی کارورزیها و اجرای پروژه‌های فردی  این امکان را برای دانشجویان تکنولوژی آموزشی فراهم می‌آورد که بتوانند با بهره‌گیری از مهارتهای قبلی خود برای کارهای حرفه‌ای آماده شوند.آنان نه تنها می‌توانند مهارتهای خود را در موقعیت‌های عملی به کار گرفته و به تمرین آنها بپردازند بلکه می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح برای فعالیت‌های خود، اجرای آن فعالیتها و تصمیم‌گیری برای کنترل و انجام کارهای لازم، مدیریت یک پروژه را بر عهده گرفته و این توانایی را در خود تقویت کنند.دانشجویان با انجام فعالیتهای یاد شده آمادگی ورود به تیم‌های کاری و انجام پروژه‌های گروهی را کسب می‌کنند. 


زمینه‌های فعالیت

1.      انجام یک پژوهش : یکی از زمینه‌های مناسب برای فعالیت دانشجویان به عنوان پروژه، انجام مطالعات و پژوهش‌هایی است که در حیطه تکنولوژی آموزشی قرار دارند. این مطالعات می‌تواند میدانی و یا کتابخانه‌ای باشد. بهتر است دانشجویان به انجام مطالعات میدانی بپردازند. به طور مثال "بررسی تاثیر ارائه پیش سازماندهنده بر یادگیری" از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به صورت تجربی انجام شود و از این رو در این درس از جمله مطالعات میدانی به حساب می‌آید. مطالعات کتابخانه‌ای در موضوعاتی قابل قبول است که از تازگی برخوردار باشند.  

2.      طراحی وب سایت آموزشی: طراحی وب‌سایت آموزشی مستلزم داشتن توانایی‌های قابل توجهی در زمینه کامپیوتر است. دانشجویان می‌توانند با بهره‌گیری از زبانهای طراحی مانند اچ تی ام ال و یا با استفاده از نرم افزارهای طراحی از قبیل فرانت پیج به انجام این کار مبادرت ورزند. 

3.      ارائه طرح‌های ابتکاری و نوین در حیطه تکنولوژی آموزشی: از آنجا که برای تعیین و انتخاب موضوع کار در درس پروژه انعطاف نسبتاٌ بالایی وجود دارد، بنابراین می‌توان با بهره‌گیری از قوه خلاقیت به ارائه ایده‌ها و طرح‌های ابتکاری که منجر به استفاده از یافته‌های علمی در آموزش می‌شود مبادرت ورزید. طرح‌ها می‌تواند سخت افزاری و نرم‌افزاری باشد.

4.      انتشار یک مقاله در کنفرانس یا نشریات داخلی و خارجی : چنانچه دانشجویان بتوانند مقاله‌ای را که برخاسته از یک پژوهش یا مطالعه در زمینه تکنولوژی آموزشی است در کنفرانس ها یا نشریات داخلی و یا خارجی به چاپ برسانند، خواهند توانست خود را در حیطه پژوهش در تکنولوژی آموزشی آماده نمایند. این حیطه یکی از زمینه‌های شغلی است که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند بدان اشتغال ورزند. 

5.      تالیف کتاب یا واژه نامه در حوزه تکنولوژی آموزشی: علاوه بر تهیه کتابهای آموزشی با موضوعات گوناگون امکان تهیه منابع مرجع از قبیل واژه نامه و کتابهای مفید در این حوزه وجود دارد. شرط انتخاب این نوع پروژه تازه بودن موضوع است. 

6.       ساماندهی یک مرکز یادگیری: سازمانها و شرکت‌های متعددی وجود دارند که در بخش آموزش خود، رسانه‌های آموزشی مختلفی را جمع‌آوری کرده‌اند ولی بدون برنامه خاص آنها را در اتاقی قرار داده‌اند. شناسایی این مراکز و ساماندهی آنان می‌تواند یکی از تخصص‌های تکنولوژیست‌های آموزشی را شکل دهد.  

7.      فعالیت‌های دیگر: بی شک فعالیت‌های دیگری نیز وجود دارند که در این مجموعه از آنها یاد نشده است. دانشجویان می‌توانند این فعالیتها را پیشنهاد داده تا در صورت توافق موضوع پروژه آنان قرار گیرد.

 اما موضوعات پژوهشی پیشنهادی که بسیار هم مهم و اساسی هستند عبارتند از:

۱. شبیه سازی ها و بازی های آموزشی در محیط های مختلف یادگیری،

۲. خودکارآمدیدر محیط های مختلف یادگیری،

۳.  انگیزه و عملکرد دانش آموزان در محیط های یادگیری،

۴. استفاده از تکنولوژی های جدید برای بهبود عملکرد و یادگیری دانش آموزان،

 ۵. استفاده از وب 2 برای بهبود یادگیری،

۶.مقایسه روشهای مختلف آموزشی، .

 ۷. استفاده از فناوری های سبز (Green Computing) در آموزش،

 ۸. شکاف دیجیتالی (Digital Divide)

 ۹. تاثیرات شبکه های اجتماعی بر یادگیری

۱۰.تضمین کیفیت،ارزشیابی، ارزیابی و اعتبار سنجی در یادگیری الکترونیکی

۱۱.یادگیری / یاددهی، طراحی، روش شناسی و ارزیابی در یادگیری الکترونیکی

۱۲.جنبه های اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی در نظام یادگیری الکترونیکی

۱۳.جنبه های راهبردی ، مدیریت و سازمان در یادگیری الکترونیکی 

 

  • دکتر حسن قراباغی
۲۱
مهر

Image result for ‫شیب الخضیب‬‎

  • دکتر حسن قراباغی
۱۲
مهر

Image result for ‫محرم آمد‬‎

  • دکتر حسن قراباغی
۰۵
مهر


Image result for ‫سال تحصیلی جدید‬‎

  • دکتر حسن قراباغی